en hoe je deze kunt tackelen.
Als ondernemer wil jij natuurlijk de leukste klanten krijgen die precies passen bij jouw niche, maar dat kan soms best lastig zijn. Je weet alles over je eigen onderneming, jouw vakgebied, maar als het om sales gaat of het plaatsen en maken van content, zit je vaak met je handen in het haar. Begrijpelijk, want het is ook best veel wat je daarvan kunt weten. Ik wil je laten ervaren dat het maken en plaatsen van content helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn en hoe je efficiënt aan de slag kunt gaan. Zo deel ik iedere zaterdag om 10:00uur de bijzondere dagen van de week erop en kun je aan de hand daarvan misschien al content maken. Ook geef ik daarin elke week een tip waarmee jij aan de slag kunt, om er een beetje routine in te krijgen. Echt, het is een kwestie van doen!
Het eerste wat ik je mee wil geven zijn de meest gemaakte fouten op Instagram. Zodat je voortaan weet waar je op kunt letten.
1. Geen interactie
Op social media wordt heel veel informatie geplaatst, maar echt contact met de lezers wordt er bijna niet aangegaan. Jammer, want juist dit is enorm belangrijk. Sociaal gedrag is wenselijk op social media platformen. Het is van belang dat je het gesprek aan gaat met jouw lezer waardoor er meer ontstaat dan alleen maar zenden van informatie. Hier kan zelfs, na een mooi gesprek, een potentiële klant zitten die het fijn vindt dat er contact is.
2. Jouw familie is niet jouw doelgroep
Als social media expert kijk ik samen met jou naar wie jou volgt en of deze personen binnen jouw doelgroep vallen. Jouw familie is niet per se jouw doelgroep en die moeder op het schoolplein waarschijnlijk ook niet. Het is natuurlijk leuk dat ze je aanspreken dat ze je zien, maar je hebt er niets aan. Het algoritme bepaalt namelijk wie jouw posts te zien krijgen. Als hier in eerste instantie jouw doelgroep niet tussen zit en er niets mee wordt gedaan (opslaan, likes, een reactie plaatsen of zelfs delen), dan besluit het algoritme dat jouw post niet interessant genoeg is om verder te verspreiden. Verwijder daarom mensen die niet in jouw doelgroep zitten, te verwijderen als volger. Tenzij er een paar zijn die het trouw delen in hun tijdlijn, dan kan het weer voordelen opleveren.
3. Geen gebruik maken van Stories
Wanneer je geen gebruik maakt van stories, mis je een hoop mensen of eigenlijk: een hoop mensen missen jou! Zeker omdat het algoritme bij de posts bepaald hoe belangrijk jouw bericht is, kun je juist meer boosten door stories te gebruiken. Doe dit vaker dan 1 keer per dag en probeer daarin te spreiden zodat jij gedurende de dag een beetje vooraan komt te staan in de story-tijdlijn van jouw volgers.
Wil jij eigen story-templates hebben? Ik maak jouw eigen Instagram Huisstijl!
4. Posten zonder planning
Een planning voor je posts en je stories gaat je helpen meer gevoel te krijgen bij het maken van een gerichte strategie en je doelen te behalen. Plaats niet lukraak allemaal posts, maar denk er van te voren goed over na. Kies ervoor om dingen te delen waarin je niet alleen zendt, maar geef bijvoorbeeld ook tips hoe ze dingen kunnen aanpakken. Zelf plan ik 2 weken vooruit op een vaste dag in de week en verwerk mijn planning in Trello. Zo kan ik namelijk ook oude content makkelijk opzoeken en eventueel recyclen wanneer ik geen inspiratie heb of het belangrijk vind om het nog een keer te delen. Ik plan altijd mijn posts in via Business Suite in Facebook. Dan staat het klaar op een vast moment en vergeet ik het niet!
5. Geen professionele uitstraling
Instagram is een visueel platform. Een post moet direct aanspreken en het mooiste is als jouw
post direct herkenbaar is voor jouw lezers. Daarom is een professionele, maar ook herkenbare uitstraling heel belangrijk. Je wilt namelijk opvallen tussen alle andere accounts. Kies voor mooie foto’s die passen bij jou en jouw doelgroep, ga aan de slag met je eigen Instagram Huisstijl waarin je diensten of producten duidelijk naar voren komen.
Weet jij niet waar je moet beginnen met het creëren van een professionele uitstraling? Ik maak jouw Instagram Huisstijl volledig op maat en te gebruiken in Canva!
"Fouten maken is oké, als je er maar van leert!"
Vergeet niet, het kost tijd om je Instagram op te bouwen. Kies voor echte volgers die ertoe doen en die jouw bedrijf kunnen laten groeien. Laat een professionele indruk achter en ga in gesprek met jouw volgers. Vraag wat zij van jou willen weten of waar ze tegen aan lopen, ga de interactie aan en wees sociaal. Dit gaat je verder helpen met online groei!
Ik ben van mening dat je niet alleen via social media contact kunt onderhouden met jouw klanten/volgers of mensen die je interessant vindt, bouw ook aan een andere manier om te communiceren met jouw doelgroep (bijvoorbeeld een nieuwsbrief). Maak een weggever waardoor je inschrijvingen kunt ontvangen op jouw nieuwsbrief en laat het niet afhangen van één kanaal. Door te spreiden, kun je veel meer mensen bereiken.
Nooit meer deze fouten maken op Instagram:
Nog even kort samengevat, zodat je deze bovenstaande fouten nooit meer maakt:
Ga voor interactie met jouw lezers;
Kijk naar je volgers, zijn zij jouw doelgroep?;
Maak meer stories voor betere zichtbaarheid;
Maak een planning waarin je doelen meeneemt;
Kies voor een professionele uitstraling;
Heb er plezier in!
Wil je graag een keer een gesprek of advies over jouw social media accounts en hoe jij dit het beste kunt aanpakken? Neem contact met mij op!
Liefs Esther
Over Esther Edens van Esth Marketing
Ik ben Esther Edens, social media manager en content beheerder. Ik help ondernemers om beter zichtbaar te zijn op Instagram en Facebook en schrijf daarnaast rake teksten die ook nog een goed te vinden zijn op Google (SEO). Ik probeer te laten zien wat er werkelijk toe doet om jezelf beter te profileren op Instagram en dus beter vind- en zichtbaar te zijn. Ik acteer vanuit een behoorlijke dosis enthousiasme en ik sta in voor een goede samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen. Ik houd van korte lijnen en snel schakelen. Ik probeer regelmatig een nieuwe blog online te plaatsen met fijne tips, leuke weetjes en meer over mijn passie: zichtbaar zijn op social media.
Comments